Bli scout i Viksjö scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år, men du kan också börja när du är äldre. Det krävs inga förkunskaper oavsett ålder, för du lär medans du är scout av dina scoutkompisar och scoutledare. Det är vanligt att du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. När du blir ännu äldre kommer du att bli ledare och få lite mer utbildning och kunskap för att klara av din nya roll. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Många barn, unga och vuxna börjar i scouterna på hösten i samband med terminsstarten, men det går också bra, att i mån av plats, börja under terminerna.

Vad gör vi?

Scouting i Viksjö scoutkår innebär avdelningsmöten i veckorna, en eller flera hajker per termin under helgerna och så avslutar vi scoutåret med en efterlängtad lägervecka. Där emellan tillkommer en och annan scouttävling och några scoutdagar med annan aktivitet, exempelvis loppis eller julmarknad.

På våra möten är vi både i vår scoutlokal Fjällvik och vid vår stuga i Sandvik. Vi lär oss att bli förberedda för livet genom övningar i grupper, som vi kallar patruller.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.
Kontakta avdelningsledaren, så kan hen berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.
Om du vill anmäla dig själv eller ditt barn till scouterna, använd anmälningsformuläret på sidan Scoutanmälan som du också hittar i menyn.

Åldersindelning (grenar) inom scouterna:

• Förskola + årskurs 1 = Familjescouting
  • Årskurs 2 + 3 i skolan = Spårare
  • Årskurs 4 + 5 i skolan = Upptäckare
  • Årskurs 6+7+8 i skolan = Äventyrare
  • Årskurs 9 + gymnasiet = Utmanare
  • Gymnasiet + universitetet = Rover
  • Äldre = då är du välkommen i ledargänget!

Är du mellan 5-7 år?

Vi har i år en avdelning för Familjescouter, Myrorna. Vi möts ungefär en söndag i månaden mellan 11.00 och 13.00. Avdelningsledarna kan nås med mejl på myrorna-ledare @ viksjo. scout. se.

Är du mellan 8-9 år?

Vi har nu tre avdelningar för Spårare; Fjädrarna, Tomahawkerna och Mockasinerna.
Fjädrarna möts på tisdagar mellan 18.30 och 20.00 och kan nås genom att skicka ett mejl till fjadrarna-ledare @ viksjo. scout. se. Tomahawker möts på onsdagar mellan 18.30 och 20.00 och kan nås genom att skicka ett mejl till tomahawkerna-ledare @ viksjo. scout. se.  Mockasinerna möts på torsdagar mellan 18.30 och 20.00 och kan nås med mejl på  mockasinerna-ledare @ viksjo. scout. se.

Är du mellan 10-12 år?

Vi har två upptäckaravdelningar, Jaktfåglarna och Skogsfåglarna. Jaktfåglarna möts på tisdagar mellan 18.45 och 20.30 och nås via mejl på jaktfaglarna-ledare @ viksjo. scout. se. Skogsfåglarna har möte på onsdagar mellan 18.45 och 20.30 och kan nås via mejl till skogsfaglarna-ledare@viksjo.scout.se.

Är du mellan 13-15 år?

Om du är mellan 13 och 15 år är du välkommen till en av våra Äventyraravdelningar som heter Vandrarna och Spejarna. Vandrarna har möten på måndagar mellan 19.00 och  21.00 och nås via mejl till vandrarna-ledare@viksjo.scout.se. Spejarna har möten på tisdagar mellan 19.00 och  21.00 och nås via mejl till spejarna-ledare @ viksjo. scout. se.

Är du mellan 16-18 år?

Vi har ett utmanarlag, Pingvinerna.  Pingvinerna har gemensam verksamhet tillsammans med utmanarna i Barkarby-Skälby Scoutkår. Lagen möts på måndagar mellan 19.00 och 21.00 alternerande mellan Fjällvik, Viksjö Scoutkår och Vårdkasen, Barkarby-Skälby Scoutkår.

Är du mellan 19-25 år?

I dagsläget bedriver vi ingen verksamhet för Rovers.

Så här mycket kostar det att vara med i Viksjö Scoutkår:

Läs på vår sida om medlemsavgifter vad det kosta och vad du får för pengarna.