Summering av planeringshelgen 21-22 Aug

22 augusti, 2021 av Mats Persson

Summering av terminsplaneringen i Fjällvik 21-22/8, se https://viksjo.scout.se/for-ledare/anmalan-karplanering/

  1.  Kalendarium för kårgemensamma aktiviteter
    7 Sept Tisdag 18:30 – 20:00 Kårstart Sandvik Scouter & Ledare Gemensam kårstart i Sandvik för scouter och ledare.
    Varje avdelning anordnar 2 aktiviteter.
    Varje avdelning ska ta fram ett bidrag till tidskapsel (kopplat till 50-årsfirandet)
    Se nedan också.
    12 Sept Söndag  Kommer Städning av Fjällvik Fjällvik Alla i kåren Grundlig städning av Fjällvik inför höstens verksamhet och uthyrningar. Stuggruppen koordinerar (stuggruppen@viksjo.ssf.scout.se)
    19-Sept – 28/11 Söndagar 11-15 Café Sandvik Sandvik Scouter & föräldrar Vi försöker köra igång caféet igen nu i höst. Caféansvarig ska ta fram ett förslag hut vi kan genomföra caféverksamhet men nuvarande pandemirestriktioner.
    Varje avdelning ställer upp med 2 omgångar med 2 scouter & 2 föräldrar till förmiddags- respektive eftermiddagspass som vanligt. (exempel, se detta gamla schema). Se mer nedan.
    26 Sept Söndag 9:00-14:00 Birkaballt Sollentuna Scouter & Ledare Se https://scoutkansliet.se/birkaballt/
    Kåren anmäler eldning, alternativt woodcraft (Styrelsen)
    Varje avdelning förbereder en åldersanpassad, dubblerad kontroll på temat. Varje avdelning Ska även anmäla sitt medverkande via länken ovan.
    4 Okt Måndag 19:00-? Ledarvårdsaktivitet Sandvik Ledare & Funktionärer Mer information kommer
    16 Okt Lördag ? Birka Distriktsstämma Online Ledare & Funktionärer Viksjö behöver utse 7 delegater. Kontakta styrelsen om du är intresserad. Se mer nedan
    24 okt Söndag 13:00-15:00 Kårstämma (KST) Fjällvik Alla medlemmar i kåren Kårstämma i Viksjö Scoutkår. Mer info kommer.
    Motioner till stämman mejlas till styrelsen i god tid. Ser mer nedan.
    Mer information kommer.
    27 Nov Lördag kommer Julmarknad Fjällvik Alla Vi planerar för att kunna genomföra en julmarknad i år. En julmarknadsgrupp behöver tillsättas med representanter från alla avdelningar. Kontakta styrelsen om du är intresserad. Se mer nedan.
    1 Dec ?? kommer Kårens Julavslutning (Kommer) Scouter & Ledare Favorit i repris. Ljusspår med aktiviteter på vägen. Styrelsen samordnar. Kontakta styrelsen om du är intresserad. Se mer nedan.
  2. Café Sandvik
    Preliminärt schema:

    Datum Avdelning
    19/9 Mockasinerna
    26/9 ? (krockar med Birkaballt)
    3/10 Skogsfåglarna
    10/10 Tomahawkerna
    17/10 Mockasinerna
    24/10 Jaktfåglarna
    31/10 Vandrarna
    7/11 Tomahawkerna
    14/11 Skogsfåglarna
    21/11 Jaktfåglarna
    28/11 Vandrarna
  3. Viktiga dokument för ledare
    1. var hittar man dem?
      1. På vår kårwebb: För ledare och Blanketter!
    2. Viktiga dokument:
      1. Handbok för ledare och funktionärer (VT 2021)
      2. Röda Tråden
      3. Instruktion avdelningskassa (ny för HT 2021)
  4. Kårens policy för Skjortor och märken
    1. Från 2021-03-07_Protokoll_Kårstyrelsemöte
    2. Kåren står för följande märken för scouterna:
      1. Kårbeteckning, distrikt-, världsorganisationsmärken (följer med första skjortan)
      2. Patrullmärke
      3. Bevismärken
      4. Deltagandemärke (”terminsmärke”)
      5. Ett intressemärke per termin
    3. För ytterligare beställningar (t.ex. tappat eller extra) betalas halsduk (20 kr) och märken (10 kr) separat.
    4. Inköp av dessa märken görs centralt av inköpssamordnaren efter önskemål från avdelningarna. Kontakta styrelsen för närvarande. Övriga märken beställs och bekostas av avdelningen.
    5. Skjortan bekostas av scouterna som förut, Inköp koordineras med inköpssamordnaren, men kan göras av avdelningen själva.
    6. Styrelsen kommer att förtydliga rutinerna snarast!
  5. Nya scouter och scouter som går upp till nya avdelningar
    1. Listor på scouter i kö och som går upp för respektive åldersgrupp från Scoutnet får på begäran från Mats
  6. Övriga kåraktiviteter
    1.  Läger 2022:
      1. Förslaget är att vi ordnar ett spårarläger samt att upptäckare,  äventyrare & utmanare åker på riksjamboree
      2. Läko för båda lägren behövs. Kontakta styrelsen om du är intresserad.
        1. Intresseanmälningar spårarläger: Johanna Z, Maria F
        2. Intresseanmälningar jamboree: Shon (ekonomi), Annika (kök)
    2. Kårstart:
      1. Kerstin samordnar och Vandrarna ansvarar för tidskapseln
      2. Anmälda aktiviteter:
        1. Tomahawker: Kulbana, blindbock
        2. Mockasiner: Pingisboll i skål, känsellådor?
        3. Jaktfåglar: KM knopar, Terrängkubb
        4. Skogsfåglar: Vattenlek, katapult
        5. Vandrarna: KM livlina, Spik i stubbe
        6. Ursus: –
      3. Tidschema:
        1. 18:00: Samling ledare och förberedelser
        2. 18:30 Samling scouter i Sandvik samt lägga minnen i tidskapsel.
        3. ca 19-20: aktiviteter
        4. 20:00 Avslutning, Avdelningen avslutar på egen hand. För att undvika trängsel vid hämtning vid Hummelmora P kan vi behöva sprida ut avslutningstiden. Styrelsen återkommer med förslag.
    3.  Birkaballt 26/9:
      1. Se kalendariet ovan.
    4.  Valberedning /kårstämma 24/10
      1. Valberedning inför kårstämma behövs
      2. Intresseanmälningar: –
    5. Distriktsstämma 16/10
      1. 7 delegater behövs. Intresseanmälningar:
        1. Micke,
        2. Olof,
        3. Felix,
        4. Paulina,
        5. Göran
        6. (tbd)
        7. (tbd)
        8. Reserver:
          1. (tnd)
    6. Julmarknad 27/11: Se kalendariet ovan.
      1. Intresseanmälningar: Kattis (tomahawker), Anna, Charlotta (Skogsfåglar)
    7. Julavslutning 1/12: Se kalendariet ovan.
      1. Intresseanmälningar att lägga ljusspår: Razmik, Micke