Välkommen till vår sida om scoutmat. Här har vi tänkt lägga ut recept och tips som kan vara bra att ha om man ska på hajk eller läger.

KRABBELURER

• 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1-2 tsk vaniljsocker
  • + smör att steka i + ev. lite extra socker

SNABB SKOGSGRYTA

• Makaroner
  • Purjolök
  • Falukorv
  • Vitpeppar
  • Salt

Gör så här:

Koka upp saltat vatten på stormköket. Lägg i önskad mängd makaroner och purjolök när det kokar (tänk på att det inte får svämma över). Tärna falukorven under tiden. Lägg i korven när det är ett par minuter kvar på makaronernas koktid. När allt kokat ihop är det dags att smaka av och peppra. Kan även behöva lite mer salt på slutet.

Tips:

Det går naturligtvis att ha fler grönsaker, som t ex rotfrukter, i men då måste man börja med att koka dem eftersom de kräver längre tid i kastrullen för att mjukna.

JÄGARSNUS

Jägarsnuset är det klassiska scoutgodiset att ha med på vandringar, hajker m.m.

• Choklad
  • Russin
  • Jord- eller hasselnötter

Gör så här:

Skär chokladen i bitar, krossa ev. hasselnötterna något. Kan kryddas med torkad frukt. En variant är att göra vitt jägarsnus. Använd då vit choklad, ljusa russin (sultanrussin) och skalade solrosfrön.

Kalasgott!

PINNBRÖD

Pinnbröd är väldigt enkla att göra

• 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl vatten

Gör så här:

Häll mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Rör ihop alla torrvaror och häll sen i vatten, bland till deg. Rör runt degen så den inte längre är kladdig. Använd ev. mer mjöl för att undvika kladd.
När degen är klar rullar man ut den till en tunn korv. Linda degkorven runt pinne (Härav namnet pinnbröd). Är degen ca 0,5 cm tjock gräddas den jämt över glöden och blir inte bränd utanpå innan den är klar närmast pinnen.

PANNBRÖD

• 1 liter filmjölk
  • 1 ½-2 kg rågsikt
  • 1 ½ dl socker
  • 1 ½ dl sirap (brödsirap)
  • 1 tsk brödkrydda
  • 1 tsk bikarbonat

Gör så här:

Är man i skogen blandar man alla ingredienser i en plastpåse. Knåda till smidig deg. Baka ut till platta, runda brödkakor och grädda i osmord stekpanna.

GLÖDSTEKTA BANANER

Klassisk efterrätt bland scouter. Kräver att man har en eld igång.

• Bananer
  • Blockchoklad eller annan chokladkaka.

Gör så här:

Låt elden brinna ner till en glödbädd. Skär en skåra i bananen. Skåran skall vara längs hela bananen från skaftet till andra änden. Skåran skall också vara djup; hela vägen till skalet på andra sidan, utan att skära igenom. Skär på insidan av böjen. Knäck blockchokladen i bitar och stoppa ner dom djupt i skåran. Lägg bananen med skåran uppåt i glödbädden (ser nu ut som båtar som ligger på glöden, därav namnet). Ta upp när det ”kokat” någon minut. Ät direkt ur bananen med sked. Mintchoklad ger extra god smak. Klassiskt recept, och det förstår man när man ätit det!
Oh la la!