OS på Vässarö 2016

Kårlägret 2016 hölls återigen på Vässarö mellan den 14 och 18 juni.
Vad som hände på lägret beskrevs i en blog som finns återgiven nedan, med utvalda bilder från lägret.

Lägerbrev

Lägerbrev 2 – OS på Vässarö 2016

OS på Vässarö – en scouts dagbok

En Upptäckarscout förde dagbok under lägret. Här kan du  läsa vad scouterna har haft för sig under veckan. Bilderna är tagna av ledaren Ebba Wittboldt.

Söndag

Vi samlades vid Fjällvik och tog en buss till Singö. Därifrån åkte vi båt till Vässarö. När vi hade kommit fram till lägerplatsen och ätit lunch satte vi upp tältet. När tältet var uppsatt och packningen uppackad vilade vi en stund. Till middag serverades det grillspett utan spett med potatis och sallad. Efter middagen hissade vi ner flaggan. Sedan gick fi till koksen och efter det somnade vi.

Måndag

När frukosten var i magen och flaggan upphissad gick spårarna på mini-olympiad och vi upptäckare och äventyrare gick på trapperspår. Där lyssnade vi på en guide som berättade om fällor som trappers använde förr i tiden. Och vi fick gå på stegar och broar som gjorde att det blev lättare att ta sig fram. När vi kommit tillbaka åt vi korvstroganoff till lunch. På eftermiddagen gick vi till samarbetsgläntan där man hjälps åt att ta sig igenom olika banor. Till exempel att man med hjälp av rör ska få vatten från en hink uppe i trädet till ett rör i ett annat träd och få ett hjul att snurra. En annan var att man skulle få jämnbalans på en lång gunga. Vi åt kebab med ris och pitabröd till middag. På kvällen gick vi till ett lägerbål där alla scouter på Vässarö var.

Tisdag

På tisdag förmiddag gick vi till en vik där vi letade efter små kryp för att se vilken sort det var. Spårarna gick trapperspåret. Till lunch blev det kassler med pasta. På eftermiddagen gick vi hinderbanan. Det var att man skulle klättra i träd och springa i skogen och upp för berg. På kvällen hade vi ett lägerbål för bara Viksjö scoutkår där de scouter som går på sin tredje hela lägervecka blir döpta.

Onsdag

På onsdagen åkte spårarna hem. På förmiddagen hade upptäckarna och äventyrarna foto-orientering. Då fick man bilder på olika saker på Vässarö där man hittade vart sakerna var. Till lunch blev det köttbullar med potatis. På eftermiddagen bastade och badade vi. Till middag åt vi glasnudlar och kyckling. På kvällen gjorde vi knopar.

Torsdag

På förmiddagen gick vi ett naturspår där vi fick lära oss om olika natur-typer och vart olika växter lever och varför de lever där. Till lunch blev det pyttipanna. På eftermiddagen skulle vi segla optimist och paddla kanot men det regnade och blåste för mycket så vi kunde inte segla optimist. Vi försökte paddla kanot men det var för stark vind så vi drev mot land. När vi kommit tillbaka tog vi en varm dusch och sedan lagade vi tacos. Efter maten klättrade vi på en inomhus-klättervägg. Sedan gick vi till ett disco.

Fredag

Vi skulle segla lotsbåt på förmiddagen men det var för dimmigt så vi körde Kalle Kaos. Vi blev indelade i grupper. Sen slog man en tärning och den siffran man får ska man hitta på en bricka som är gömd i skogen sen ska man vända på brickan och där står ett ord som står för ett uppdrag man ska göra. Till lunch blev det potatisbullar. Efter lunchen seglade vi lots. Men det blåste inte så vi fick paddla för att komma någonstans. Till middag blev det ris och korv med rotfrukter. På kvällen paddlade vi kanot ut till en ö och grillade korv och sjöng lägerbålssånger.

Lördag

Det spöregnade hela dagen så det var kallt och blött. Vi packade ihop tälten och packningen. Till lunch blev det tunnbröd, korv och potatismos. Efter maten gick vi till båten, sen tog vi bussen hem.