100 % Vässarö

Kårlägret 2015 hölls mellan 9:e och 15:e augusti 2015 på Vässarö.

utvalda delar från lägerbloggen finns återgivna nedan.

Lägerbrev

Lägerblogg (utvalda delar)

Förläger lördag-söndag

Klockan 8.15 samlades förlägerstyrkan på 12 personer för avfärd mot Vässarö. 2 släpvagnar fyllda till bredden följde med. Resan ut till ön gick bra men mycket lastande blev det! Arbetet med upprättandet av lägerplatsen och lägerköket fortgick från lördag eftermiddag fram till söndag eftermiddag när scouterna kom ut till ön, endast med paus för mat och sömn. Låter det jobbigt? Det kan det vara! Men framför allt är det roligt

Söndag-måndag morgon

Båtresan från till bryggan till Vässarö blev något försenad men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Efter en promenad på ca en kilometer till lägerplatsen möttes de av blåbärssoppa och smörgåsar. Eftermiddagen gick åt till tältresning och självklart bad! Köket kunde vid 18-tiden presentera en superb måltid bestående av grillspett med potatis och alla verkade glada och nöjda, särskilt efter glassen till efterrätt. Kvällen spenderades i lägret. I skrivande stund har spårarna gett sig ut på fotoorientering för att lära känna ön och upptäckare+äventyrare ägnar sig åt samarbetsövningar. Temat för dagen är ”Patrullen” så extra fokus ligger på samarbete, vilket kan behövas när vi ska spendera 4 dagar, alternativt en vecka tillsammans.

Härliga måndag

Måndagen har varit precis lika härlig som söndagen. Strålande sol och inga allvarliga tillbud. I skrivande kvällen bjuder på lägerbål och självklart kvällsfika.
Imorgon tisdag utmanar spårarna andra spårarscouter från resten av Stockholm i olympiad. Upptäckare och äventyrare utmanar sig själva i hinderbana. Eftermiddagen spenderas på vattnet.

Sköna tisdag

Tisdagen har bjudit på något svalare väder med spridda skurar. Spårarna har snart avklarat sin sista hela dag på lägret medan resten av oss knappt har börjat.

Segling och kanotpaddling under eftermiddagen.

Underbara onsdag

Vädret idag har varit bättre än igår. En äventyrarledare skvallrade idag om att igår vid läggdags stod han utanför ett tält och bad dem vara tysta. Någon viskade då: Om vi är tysta i fem minuter så kan vi fortsätta prata sen. Det måste ju ändå betyda att de har kul!
Spårarna spenderade förmiddagen med att packa ihop sig. Efter lunchen blev det en avslutningsceremoni med märkesutdelning och avfärd.
Upptäckare och äventyrare har gått trapperspåret och bastat med obligatorisk tvagning. Efter middagen begav sig äventyrarna tillsammans med ett gäng upptäckare ut på hajk. Vad de har har haft för sig blir spännande att höra imorgon.
Dagen har förgyllts lite extra av att vi har ett födelsedagsbarn på plats!

Fantastiska torsdag

Igår kväll begav sig största delen av lägret ut på hajk för att sova i vindskydd. Enligt dem som var med var det ****kul och innehöll det bästa lägerbålet någonsin (denna källa är dessutom väldigt kräsen av sig. Idag blev det sovmorgon och  en i allmänhet lugn dag.

Förträffliga fredag

Idag har det märkts på alla att vi snart varit ute en vecka. Det kan vara slitsamt att ha det bra. Vädret idag har varit fantastiskt. Upptäckarna tog en promenad till de gamla bunkrarna på ön och Äventyrarna har läst kluriga uppgifter i Vildmarksspåret. Under eftermiddagen/kvällen påbörjades rivningen av lägret inför hemfärden. När det väl var klart var nästan hela lägerpackningen (utom tälten nerpackat).
Efter middagen begav sig alla scouter och ledare ut på kvällspaddling till en liten ö utanför Vässarö.

Där blev det bad och korvgrillning med ett spontant lägerbål. Kvällen avrundades med disco i Kapellet.

Detta läger har bestått av ovanligt mycket musik. Fyra stycken lägerbål av olika varianter har hunnits med och resten av tiden har man sällan sluppit undan ” My name is Marilyn Monroe” och ”Vart vi går” (aka Viksjösången). Fantastiskt!

Ljuvliga lördag

Sista dagen på ön. Dagen bestod mest av packande, lastande, bärande och tälttvättande. Men självklart hann vi med lite bad och sång som vanligt. Klockan 13.00 stod alla scouter och ledare på båten och vinkade adjö till Vässarö för denna gång. Då var lägerpackningen nästan framme i Viksjö redan. Tack alla scouter för att ni är så fantastiska att ha med på läger och för att ni står ut med oss ledare. Tack även till alla ledare som följde med och tog väl hand om alla scouter och gjorde lägret möjligt. Och sist men inte minst tack till alla funktionärer som var med på ön och ni som har bidragit till lägret på distans. Hoppas allas ryggar klarat sig efter alla lyft och släpande. Vi i lägerledningen hoppas att scouterna var precis lika nöjda som oss efter årets läger. På återseende!