Sammanfattning från kårstämman 20/10

Inför stämman saknades förslag på ordförande för stämman då tilltänkt mötesordförande blivit sjuk och ingen annan tillfrågad hade möjlighet att delta. Men glädjande räckte Pernilla Forsgren upp handen på stämman och valdes till mötesordförande och genomförde uppgiften med bravur.

Initialt var det 19 deltagare på stämman vilket är lite väl lågt deltagande för en så pass stor kår som vår så det får vi jobba på till kommande stämma.

Hur blev förra verksamhetsårets resultat och vad gör vi med det?

Kåren gjorde ett resultat på 48 384,79kr och beslut togs att bilda en Lägerfond och en Aktivitetsfond och fördela vinsten mellan dessa. Syftet med dessa fonder är:

Lägerfond:
Medel ur Lägerfonden ska disponeras till att subventionera ledare och funktionärers deltagaravgifter i kommande läger där Viksjö scoutkår deltar som kår. Reserverade medel till denna fond är 18 384,79kr

Aktivitetsfond:

För att främja utvecklingen av scouter och ledare och möjliggöra ett utökat nätverkande skapas en fond som främjar möjligheten till att ekonomiskt kunna delta i andra externa arrangemang. Reserverade medel till denna fond är 30 000 kr.

Så nu uppmanas alla som planerar att delta på Scoutarrangemang utanför kåren att söka bidrag!

Förslag om stadgeändring

Kårstyrelsen presenterade ett förslag på förändrade stadgar för att öppna upp för kåren att ha två ordförande som alternativ till en ordförande och en vice ordförande. Förslaget bifölls med smärre justeringar av stämman så framöver kan vi nu välja om vi vill ha två ordförande eller en ordförande och en vice ordförande. Hur årets val till kårstyrelsen föll ut kan ni läsa om längre ner.

Propositioner och motioner

Kårstyrelsen proposition med förslaget att nya ledare, funktionärer eller styrelsemedlemmar ska befrias från första terminens medlemsavgift till kåren samt att kåren betalar avgiften till distriktet och Scouterna för första terminen bifölls.

Två motioner om att skaffa cykelställ till Fjällvik hade inkommit och båda bifölls. Så nu har Hus- och Stuggruppen i uppgift att köpa in och montera fast ett cykelställ vid Fjällvik.

Ena Äventyraravdelningen hade skickat in en motion om att få använda en del av ”vindsytan” till att sätta upp förvaring för avdelningen samt ska en yta för mindre sammankomster. Stämman biföll motionen med tillägget att ett förslag ska presenteras för Hus- och Stuggruppen som sedan beslutar hur ytan ska utformas.

Slutligen hade även en motion om att köpa in mattor till Fjällvik inkommit. Denna motion avslogs med hänvisning till att det blir svårare och jobbigare att städa samt att mattor samlar på sig allergener som inte är bra för allergiker.

Verksamhetsplan för 2022-2023

Förslaget till verksamhetsplan bifölls med en smärre justering. Verksamhetsplanen finns att läsa här, https://drive.google.com/file/d/1-CD3DE1bZBwfnA9eFNIjESqrHcq61k1X/view?usp=share_link

Val till kårstyrelsen

Paulina Edefors valdes om som kassör, Juma Lomani valdes till sekreterare och Idris Akman, Tobias Carlsson och Ulrika Sjösten valdes till ledamöten. Alla fyra nyval, Juma, Idris, Tobias och Ulrika, är föräldrar till scouter i kåren och kliver nu in och hjälper till i styrelsen. Ni är alla varmt välkomna och stor eloge till valberedningen som för andra året i rad har rekryterat in personer som inte tidigare har varit aktiva i Viksjö Scoutkår.

Sedan tidigare ingår även Rolf Strandin i styrelsen i rollen som vice kassör.

Nästa års valberedning

Förra året beslutade stämman att vår valberedning ska bestå av två avdelningar där varje avdelning sitter två år men överlappande. Årets valberedning har bestått av Mockasinerna och Tomahawkerna och året dessförinnan var Mockasinerna valberedning.

Valberedningen till nästa års stämma valdes till Tomahawkerna och Jaktfåglarna.

Övriga punkter

De avgående styrelsemedlemmarna avtackades med ett presentkort hos Naturkompaniet och valberedningen tackades av med eldstål och choklad.

Nu ser vi fram emot ett utvecklande och roligt verksamhetsår fullt med härliga scoutaktiviteter!

/Viksjö Scoutkår genom ordförande Micke Ulander